‘Solo Night’ vervangt de eerder aangekondigde dansvoorstelling ‘TENDER MEN’.

‘Solo Night’ is een samengesteld programma gecureerd door choreograaf Koen De Preter.

De avond bestaat uit niet minder dan vier(!) korte solovoorstellingen.

Twee van de hand van Koen De Preter zelf, plus twee van geaffilieerde artiesten met wie hij ooit samen op de planken stond: Maria Ibarretxe en Alphea Pouget.
 

Solo 1 ‘LES MOTS’ door Koen De Preter

Koen herwerkt zijn solovoorstelling ‘Les mots ... toujours les mots bien sûr’ die in 2004 gecreëerd werd voor Jong Bloed (Kortrijk) en Prefab (Leuven). In een verstilde performance op muziek van Leo Ferré, wisselen minimalistische bewegingen en explosieve momenten elkaar af.

Deze voorstelling werd in 2004 geselecteerd door het festival Theater aan Zee in 2004 en was te zien in Oostende, Bilbao, Edinburgh, Lissabon, Parijs en Amsterdam.

Na meer dan 15 jaar brengt Koen De Preter deze solo voor het eerst opnieuw op het podium.

“Dans om haar fotografische poëzie. Ferré om zijn gevecht tussen ‘noir et blanc’; om zijn in-vraagstelling van zijn eigen medium: woorden. Zoals ik wil dansen, maar stilstaan mooier vind.”

Dans en concept: Koen De Preter | Muziek: ‘Il n’y a plus rien’ van Léo Ferré (live à Montreux ’73) | Met ondersteuning van fABULEUS (Leuven)


Solo 2 ‘BLADE RACER’ door Peter Janssens

Na de groepsvoorstelling ‘To Belong’ (2006) is dit de tweede samenwerking van Koen De Preter met Theater Stap. ‘Blade Racer’ werd gecreëerd in het kader van Het Kraakpand, een festivalconcept van Theater Stap, waarin mensen met een mentale beperking centraal staan.

‘Blade Racer’ is een concert-performance en een danssolo in één. Van, voor en met Peter Janssens. Ongelooflijke Peter. Als een master of ceremony neemt hij je mee in zijn wereld en de daarbij horende soundscore. De titel verwijst naar één van de geluiden van de synthesiser die hij bespeelt. Hij performt met een gezonde dosis zelfrelativatie en humor. Zijn alter ego weet je telkens weer te bedwelmen. Hij danst in het moment. Hij reikt de hand.

Choreografie Koen De Preter | Dans Peter Janssens | Muziek Koen De Preter & Peter Janssens | Productie Theater Stap (Turnhout)


Solo 3 ‘RIEN’ door Alphea Pougets

Toen Koen De Preter Alphea Pougets solo ‘Rien’ zag op het festival Les Inattendus in Frankrijk, was hij meteen verkocht. In 2012 maakte hij de internationaal succesvolle voorstelling ‘J o u r n e y’, een duet dat hij samen met haar danste. De solo ‘Rien’ is een dans op de muziek van ‘La jeune fille et la mort’ van Schubert. De geboorte van beweging leeft voort dankzij het ritme van een andere adem, een langzame dans die de perceptie laat verdwalen naar een innerlijke wereld vol precisie en schoonheid.

Choreografie en dans Alphea Pouget | Muziek ‘La jeune fille et la mort’ van Schubert

 

Solo 4 ‘CHOREOGRAPHIC STUDY ABOUT THE END OF THINGS’ door Maria Ibarretxe

Maria Ibarretxe is een all-round kunstenares en feministe. Haar werk situeert zich tussen choreografie, beeldende kunst, film, muziek en theater. Samen met Koen De Preter creëerde ze ‘We dance to forget’ (fABULEUS 2007) en ‘While things can change’ (Circuit X 2011).

‘Choreographic study about the end of things’ is een langlopend researchproject en choreografische installatie-performance die het publiek uitnodigt in een intiem landschap. Maria Ibarretxe vraagt zich af hoe we eindige gebeurtenissen in ons leven en vergankelijkheid verwerken. In dit project wordt een ruimte gecreëerd voor kwetsbaarheid, aarzeling en verandering. Als onderdeel van haar onderzoek richt Ibarretxe haar aandacht op Koreaanse en Japanse begrafenisrituelen en deed ze research naar de concepten van Wabi-sabi en Ichi-go ichi-e.

Concept en performance Maria Ibarretxe | Met ondersteuning van Bilbaoarte (Bilbao), SeMa Nanji Recidency (Seoul), Tenjinyama Art Studio (Sapporo)

 

Praktisch

 afbeelding ringleiding afbeelding a-kaart afbeelding moeilijkheisgraagd
genre
prijzen
  • vvk: 14 euro
  • kassa: 16 euro
  • kansentarief: 2 euro
locatie
  • ccBe - Schouwburg
  • Driekoningenstraat 126
  • 2600 Berchem